Moje 20letá pohybová láska – Nordic Walking II.

Druhý díl rozhovuru Jany Strieglerové, lékarnice, homeomatičky z Ivančic u Brna pro časopis Svět homeopatie, s Miroslavem Mirou nejen o Nordic Walking.

Chůze s hůlkami vypadá velmi jednoduše. Z vlastní zkušenosti vím, že je to pořádná makačka a důležitá je správná technika. Co bys doporučil tomu, kdo by chtěl tento druh sportu dělat?

Absolventi instruktorského kurzu (IK) Nordic Walking 2017, Brno.

Najít si instruktora. Ručím za instruktory, kteří prošli naším instruktorským kurzem, působí po celé ČR a najdete je na web. stránkách www.nordicwalkingpoint.cz

Pohybovou aktivitu nejlépe předáte praktickou zkušeností, vlastní praxí se zpětnou vazbou na vás, od člověka, který ví a umí. Na to i sebelepší technika, knihy, videa jsou krátká. Dlouhodobě těžko fungují neb tomu chybí člověčina, nadšení pro věc. Navíc člověk, instruktor, vám může přinést nový pohled na „život s pohybem“ a dát nové impulsy (záleží na každé osobnosti instruktora).

Máme za sebou mnoho inspirujících, někdy až slzy přinášejících příběhů lidí, kteří s námi rozhýbali své tělo, svůj život. A to je také jeden z motorů mé práce.

Jde i o váš záměr, proč chcete s NW začít a kam míříte. Díváme se na dlouhodobou hodnotu „hýbat se“ jako doživotní radost potřebnou pro plnohodnotný život. Snažíme se dát víc než jen naučit nordic walking. I o tom jsou kurzy s námi.

Techniku Nordic walking jste rozšířili i o Nordic running a Nordic blading…

nordic running s nordic walking holemi – je možné, v rámci nordic walking, training

Všechny formy „nordic“, pohybů s holemi, provozuji od samého počátku od roku 2003. Nordic walking je chůze s holemi, nordic running je běh s holemi, nordic training je posilování s holemi a nordic blading je bruslení, většinou na kolečkových bruslích s holemi.

Nordic walking a running byl vždy pro mě kombinací v osobním tréninku. Tím mě i NW zaujal. Když vyžaduješ od tréninku zátěž, tak to přirozeně příjde, rozběhnout se. A ta kombinace je nesmírně efektivní a praktická pro zátěž i regeneraci. Někdy doplňuji i o nordic training, pro zvýšení silového tréninku.

Nordic blading přišel přirozeně (hrával jsem hokej) jako experimentální zábava. Záleželo, kde jsem žil, podle přístupu ke stezkám. Je to spíš pro menší okruh lidí, pro zkušené a nadšené bruslaře na kolečkových bruslích, kteří se nebojí rychlosti, která je díky holím slušná. Kolečkové brusle, jako další doplněk k holím, zvyšují nároky na prostředí (kvalitní, široké a čisté asfaltové povrchy), což u nordic walking a nordic runing tolik neřešíte. Každý ať si vyzkouší a sám zjistí, co mu vyhovuje, co ho baví.

Jaké výhody pro tělo nordic walking přináší?

Krom těla jde i o hlavu, mysl. Nordic walking nás vede do přírody, lesa, zeleného, přirozeného, kde přepíná i naše mysl, ožívají smysly, zejména pokud žijeme ve městě. Ten vliv na tělo se dá shrnout třeba takto: hole vás posílí, narovnají, uvolní a postarají se o správné napětí ve svalech a dobrou náladu.

Obšírněji:

  • napřímíme se díky aktivnímu použití holí, opoře a následnému ODRAZU z hole

  • zapojíme, aktivujeme horní polovinu těla do práce, tedy téměř celé tělo, díky odrazu z hole, tím zpevníme svaly, posílíme zejména velké svalové skupiny, kosterní svalový korzet pro zdravé držení těla

  • věděním, TECHNIKOU, co dělám, tzn. kam holi zapíchnu, jak se z ní odrazím, v jakém postavení mám udržet tělo (jak se chovat na rovině, do kopce, z kopce) se náš pohyb správně zkoordinuje, což je dlouhodobě šetrné. Dále to přináší efektivnější zátěž, lepší trénink a prodloužení výkonnosti. Navíc vás vědomý pohyb bude těšit a motivovat k opakování, kdy teprve dochází k přínosům, o kterých se tak často píše.

  • kromě nového zážitku z rychlé, dynamické chůze za použití všech končetin, se u nás na kurzech naučíte poznávat své tělo ve cvičeních s holemi (protahování, posilování, sami, v párech i ve skupině). Pro vyrovnávání napětí v těle, stretching, jsou hole výborný partner pro širokou škálu cvičení.

Je to aktivita, kdy nejste nikdy sami, hole jsou vám parťákem. Chce si na to sáhnout a zkusit si dvojitý odraz vpřed.

Když sleduji vaše stránky, tak tam stále přibývají nové aktivity, nápady, inovace apod. Čím se inspiruješ a co tě žene dopředu?

Motivů je více, ale hodně inspirace přichází ze setkání s lidmi. Od účastníků kurzů, akcí, spolupracujících instruktorů, lektorů, ti všichni přinášejí své příběhy, jak dnes žijí a proč přicházejí a taky po čase, jak se posunuli. Taky vlastní životní styl, potřeba kompenzace práce v kanceláři u počítače, a hledání rovnováhy pro udržení rodinného života. Tedy přemýšlím, jak žít dlouhodobě radostně a smysluplně. A asi mě inspirují další vlivy, o kterých ani nevím nebo si je neuvědomuju.

Poslední část rozhovoru v dalším díle blogu.