Moje 20letá pohybová láska – Nordic Walking III.

Třetí díl rozhovuru Jany Strieglerové, lékarnice, homeopatičky z Ivančic u Brna pro časopis Svět homeopatie,  s Miroslavem Mirou nejen o Nordic Walking.

Jsi velmi pracovně i sportovně vytížený, můžeš nám prozradit, jakým způsobem dobíjíš baterky a regeneruješ?

Nordic otužování

Sportovně vytížený nejsem, nezávodím. Ale časově ano, díky vzdělávání a akcím, které jsou převážně o víkendech. Posledních 9 let mě nabíjí hlavně rodina:) Regeneruji často díky nordic walking, running v lese. Taky díky spojení vědění o „lesní mysli“ prohlubuji efekt fyzického tréninku. Tedy musím říct, že za poslední roky je to pro mě momentálně časově nejefektivnější udržovací kondiční trénink spojený s „být sám se sebou venku“.Taky občas provozuji ponor do studené vody v přírodě, potoku, rybníku, lomu…je to nabíjecí očista. Má to své pravidla, které je dobré znát, stejně jako své možnosti! A pak tělo prohřát, třeba pohybem, cvičením (jógou, posilováním vlastním tělem atd). Studená sprcha mě moc nebere, ale někdy zabere. Oblíbenou mám také saunu, nejlépe po fyzickém vydání např. Nordic walking, running. V létě pak hodně plavání. A slunce, kdykoliv, kdekoliv, třeba i v různých skupenstvích.

A v neposlední řadě během dne v pracovním rytmu jsem díky rodině objevil radost a sílu spánku. Taky si odpočinu večerním poslouchání rádia (rozhovorů, her a příběhů) např. u domácích prací jako mytí nádobí :mrgreen:A jako každodenní specialitu jsem si vytvořil „sluneční koláčky“. Krátké cvičící přestávky od práce na počítači venku pod oblohou na slunci. Většinou jde o funkční cvičení s odporovými gumami pro zpevnění středu těla. Také si někdy ordinuji krátká chodecká kolečka v lese na zhruba 20min. Každodenně hledám způsob, jak balancovat ve světě práce a rodiny, v roli živitele a rodiče. A to v dnešním 21.století zvládnout, i když jsem rodič z minulého století.

Je pro tebe důležitá výživa? Vnímáš vztah mezi zdravou, vyváženou stravou a sportovním výkonem?

Ano, záleží mi na tom, co jím, zejména i díky dětem. Snažím se „lovit“, z lokálních zdrojů na tržnicích od pěstitelů z okolí, kde žijeme (Brno). Snažíme se jíst to, co zrovna roste v daném čase roku. Když si sami nepěstujete, je výzva sehnat dobrou zeleninu, ovoce, přílohy! Vaříme si sami doma díky ženě a dětem! Jíme skromně, tzv. stravu „chudých“, co je doma, to se zpracuje, ale snažíme se jíst pestře. Dobré zdroje jsou základ. Ano, když rozumíte, co, kdy a proč jíst, tak můžete ovlivnit nejen sportovní výkon. Fotky níže jsou intimní záběry z našeho Nordic života, buďte ři jejich interpretaci diskrétní a berete je s nadhledem kondora.)

Některé sporty zatěžují klouby nebo zvyšují výskyt zranění. Jak je to s Nordic walking? Můžeme si např. špatnou technikou ublížit?

Poradíme vám s výběrem správné hole

U nordic walking je největší nebezpečí v přetížení se. Kdy nadšení převálcuje přiměřenost. To často vzniká nesprávně vybranými holemi a neznalostí zákonitostí techniky, pohybu s nimi.

Severští vědci to mají změřené – jako spoustu jiných, nám neobvyklých výzkumů – např. co se děje s člověkem, když jde technicky správně a když ne nebo jak na něj působí příroda – v různém typu přírody, po různou dobu. A mají pravdu, ty věci tak fungují. Máme osobně ověřeno. 

Ano, z hlediska funkce, díky holím část své váhy rozkládáme na horní polovinu těla a pro chůzi, běh jsou šetrnější než bez nich, ale pozor už se nemluví o zátěži, které toto používání hole přinášejí! Díky tréninku s holemi trénujeme mnoho věcí, vše koordinujeme a trénujeme i náš mozek. Například běžci dnes využívají trénink s holemi pro zlepšení techniky běhu.

Co děti a chůze s hůlkami?

Jasně. Klíčové slova budou zábava, hra a u mládeže pak výzva, záleží na věku. Podle mojí zkušenosti je nordic walking možný od 6 let a od 10 let můžeme očekávat vědomé používání. Nordic walking nachází své místo v tréninku sportovců, kteří většinu času stráví v halách neb je to léčivá změna prostředí (kompemzace umělého prostředí, doplnění slunečního světla). Obzvláště užitečná pro děti. Všeobecně – děti rády napodobují rodiče a když je to baví, jistě si to budou chtít zkusit. To může nastartovat vztah k sobě, poznání své kondice, posílení sebevědomí a poznání, že pohyb dělá dobře a k životu přirozeně patří.

Máš tři malé děti, určitě se vám občas nevyhne nějaká nemoc nebo nachlazení. Jak takové akutní stavy doma řešíte? Používáte i přírodní léčbu a homeopatii?

Ano, homeopatii používáme. „Kuličkám“ se věnuje hlavně žena, i mně nějakou občas dá. Primárně se snažíme o to být zdraví, vyvažovat zátěž života každodenním pohybem, pobýváním v přírodě a odpočinkem. A když něco přijde, použít větší dávku přírodnin, které používáme i běžně …česnek, med, bylinné čaje, šípky, vývary, byliny z naší zahrady a hlavně odpočinek.

Jaké jsou tvé plány s Nordic walking do budoucna?

Otevřené:) 

Po-Letíme.

Budem zkoušet nové.

Poprosíme.

Společně snad budeme šlapat dál!

Sledujte dění na www.nordicsports.cz a www.nordicwalkingpoint.cz a uvidíme, co nám život přinese. Důležité jsou také impulsy, přání vás účastníků, společnosti, co je potřeba, co baví. Za ně jsem rádi a pomáhájí nám při tvorbě programů.

Díky všem, co kdy s námi zkusili nordic walking, running. A kdo ještě ne tak třeba někdy naviděnou!

Na setkání s vámi se těší,

Mira & všichni instruktoři Nordic walking point!